Logo
n 800 100 030   Volejte zdarma Po–Pá 8.00-17.00

Dusno v kanceláři aneb Jak řešit spory a docílit tak friendly office

Dusno v kanceláři již zažil nejeden z nás. Konflikty, rozdílné povahy, odlišné názory a s tím související nespokojenost v práci je jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé odchází ze svých zaměstnání.

Ráno chodíte do práce s nechutí, před dveřmi vás svírají křeče a moc se těšíte, až pracovní doba skončí. Doma se jen trápíte a vzpomínáte, jak měl prudil z obchodního zase narážky na váš osobitý styl oblékání. V kanceláři kolega zase klimatizoval prostor na doporučenou teplotu skladování nanuků a kolegyně od vedlejšího stolu je příliš hlučná, abyste se dokázali koncentrovat. Příklad toho, jak je nesedící kolektiv cesta k syndromu vyhoření.

Pokud však cítíte, že konflikty sklouzávají až ke zdravotním problémům, je útěk nejlepším řešením. Máte však obsah své práce rádi a na takovou pracovní pozici jste roky dřeli a bez boje se nevzdáte? Máme pro vás tipy, jak konflikty co nejefektivněji řešit, předejít jim a docílit tak friendly office.

Kolega miluje větrání a mi je pořád zima, hlasitá hudba z vedlejšího počítače mě dohání k šílenství!

Na první pohled se může zdát, že jsou to malichernosti, ale i z maličkostí se může nakupit velký problém, který již nepůjde vyřešit dohodou, bez zásahu nadřízeného či profesionálního mediátora. Základ je řešit problém zavčasu, dokud nepřechází k dlouhodobému stavu podrážděnosti, stresu, únavě, nemoci a špatné nálady.

Jak jim to mám říct, aby se nenaštvali a problém se s rozvahou vyřešil?

Důležité je neútočit a zvolit správný tón. Slovo prosím je kouzelné. Jemná prosba o změnu chování či aktivitu kolegy obměkčí. Můžete začít otázkou, co naopak kolegům vadí na vaší osobě, čímž spustíte otevřenou diskusi. Pokusíte se najít společně řešení, jak problém vyřešit, ke spokojenosti obou stran. Kolega si pustí hudbu do sluchátek, větrat se bude rychle a efektivně a klimatizaci nastavíte podle vepsaných standardů. V mnoha případech se jedná o nedorozumění, nikoliv naschvály.

Nesedící kolektiv a nespokojenost v práci může vést až k syndromu vyhoření


Nikdy se nesnižte ke zvýšení hlasu, k výčitkám, osobním urážkám a nikdy se nenechte vyprovokovat k hádce

Co však dělat, když vás kolegové ignorují, ale řešení nepřichází?

Příčinou mohou být špatně zvolená slova či emoce. Nikdy se nesnižte ke zvýšení hlasu, k výčitkám, osobním urážkám a nikdy se nenechte vyprovokovat k hádce. V afektu byste mohli vyslovit něco, čeho byste mohli později litovat, a to vaše vztahy akorát o to víc zkomplikuje.

Myslete na rady koučů a pokuste se nepoukazovat na problém v 2. pádě jednotného čísla. Zájmeno ty a poukazování na nedostatky toho druhého je největší chybou, kterou směřovaná osoba bere jako útok. Proto neútočte a místo: „Ty jsi ale pomalý a kvůli tebe jsme ve skluzu,“ volte věty, které vyjadřují vaše pocity: „Nedělá mi dobře, že projekt nestíháme v datu a byl/a bych moc rád/a, kdybys ses mohl/a na projekt více soustředit. Moc by mi to pomohlo.“ Promyšlená věta rozpohybuje i toho nejzarputilejšího ignoranta.

Byli jste vlídní, snažili jste se s druhou stranou domluvit a k ničemu to nevedlo?

V tomto případě je nasnadě požádat o radu třetího. V první řadě se nabízí nadřízený, manažer oddělení či personalista, který si vyslechne obě strany. Řekne vám na věc svůj názor a zkusí sám navrhnout řešení překážek. Tito zaměstnanci mají větší pravomoc a mohou tedy zařídit přesun jednotlivce do jiné kanceláře, nebo stanovit jasná pravidla.

Pořád konflikt přetrvává? Pozvěte mediátora!

Mediátor je speciálně školený odborník na mezilidskou komunikaci, vyjednávání a řešení konfliktů. V rámci mediace poslouchá a vnímá obě strany sporu. Snaží se zjistit, jaké jsou jejich skutečné potřeby a motivace. Umožní oběma stranám se slyšet a pochopit se, přestat soupeřit a zaměřit se na řešení situace. Najít nejlepší možná východiska v konkrétní situaci, společně se na jednom z nich shodnout a na základě výsledku sepsat dohodu.


Prevence je úrodnou půdou pro friendly office

V běžném životě se čas od času konfliktu nevyhnete, každý z nás je osobnost a má minimálně jednu osobu ve svém okolí, s kterou vychází jen velmi těžce. Všichni máme osobité způsoby, které mohou jiné persony provokovat. A proto je velmi důležité být tolerantní. Lidem, kteří se vám zdají být nepříjemní, se s velkou pravděpodobností budete jevit nepříjemní zase vy. Snažte se pochopit úmysly kolegů dříve, než odsoudíte jejich činy a veďte s nimi vhodně vedený a upřímný rozhovor.

A nakonec je stejně všechno jenom v naší hlavě…

Hlava je mocný čaroděj, a proto změna myšlení a postoje k danému jedinci je mnohdy tím nejefektivnějším způsobem, jak předejít nedýchatelné atmosféře. Vyobrazování si člověka z té lepší stránky a nacházet v něm přednosti, je správné pozitivní smýšlení, které funguje i obráceně. Hledejte na spolupracovnících pozitiva a oni je uvidí ve vás!

Váš košík je prázdný

U  Newsletter k24
Přihlásit k odběru newsletteru

Logo

info@kancelar24h.cz   Kontaktní údaje

n  ZELENÁ LINKA
  800 100 030

Volejte ZDARMA od pondělí do pátku 8.00 - 17.00 hodin

APEK  Ověřeno zákazníky  SOS  Trustmark  

f   Y

H
Nahoru
Kancelářský nábytekKancelářský nábytek O
Židle a křeslaŽidle a křesla O
Kancelářské vybaveníKancelářské vybavení O
Kuchyně a jídelnyKuchyně a jídelny O
Šatny a jejich vybaveníŠatny a jejich vybavení O
Venkovní vybaveníVenkovní vybavení O
Dílna a skladDílna a sklad O
Vybavení do školVybavení do škol O